Köki

Meguntam, hogy a köbánya-kispesti plázaépítést leginkább azok szívják meg, akiknek építik. Így hát indítottam egy blogot.

Kökiblog a Facebookon

Friss topikok

Linkblog

"Felfoghatatlanul nagy volumenű építményről van szó" - Interjú a KÖKI Terminál tervezőjével, Zepkó Ferenccel

2011.10.14. 13:43 vakbottyan

Rengeteg kérdés vetődött itt föl a blogon, kommentekben a Terminál épületével kapcsolatban, úgyhogy gondoltam egy nagyot és megkerestem a Terminál illetékesein keresztül az egész komplexum tervezőjét, Zepkó Ferenc építészmérnököt. És hogy pont a nyitásra időzítettem a posztot? Naná, majd nem :D

K: A Kővári-féle régi épület eléggé megosztó, mindenkinek van róla emléke és véleménye. Ön hogyan látta építész szemmel?

V: Szerintem a Kővári-féle épület a maga korában – lehet, hogy kicsit erősnek hangzik -, de remekműnek volt mondható, nekem kifejezetten tetszett építészetileg. Viszont a beépített anyagok minősége nem volt olyan, hogy tartósan megmaradhasson, de egyértelmű, hogy amikor átadták, egy nagyon modern, korszerű, előre mutató épület volt. Ha megnézzük a fogadótereit, pihenőrészeit, nyitottságát, átláthatóságát, valóban egy jól sikerült konstrukciót látunk. De egyrészt a homlokzati elemei öregedő műanyagból készültek, másrészt később funkcionálisan is hagyták lelakni, és soha nem költött rá senki egy forintot sem - ez volt a legnagyobb baja. Amit egyébként nagyon könnyű elkövetni most is bármelyik épülettel.

A másik nagy baj, hogy a régi épület az új kor tűzvédelmi követelményeinek nem felelt meg. Azt hiszem, köztudott, hogy egy sima acél épület tűz esetén 20 perc alatt összedől. Nagyon fontos szempont volt, hogy tűzvédelmi szempontból ez az épület a helyére kerüljön, és eleget tegyen a mai kor követelményeinek. És ezt sikerült is megvalósítani a felújítással.

K: Most arról a részről beszélünk, ami a metrónál még a Kővári-féle épületből megmaradt, ugye? A MÁV-os rész nem lett felújítva, a BKV-s igen. (És van a pláza, ami egészen új.)

V: Igen. Egyébként a MÁV-os részen lehetne olyan elveket követni, hogy mentsük meg esetleg az eredeti architektúrát és úgy újítsuk fel ezt a hidat, hogy látszódjon, hogy az eredeti Kővári-koncepció hogyan épült fel, és hogyan nézett ki. Tehát a vasút oladalán meg lehetne menteni még mindig ezt a felüljárót. Viszont az az épületrész, ahol a BKV és MÁV pénztárak, a BKV öltözői, a forgalomirányítás és egyéb fontos helyiségek állnak, olyan követelményszintet támasztott, hogy az előbb említett tűzvédelmi előírások miatt csak egy egész más típusú architektúrával tudtuk ezt megoldani.

K: A Terminálban érvényesül ez az elv, hogy tartós anyagokat használjanak?

V: Többnyire a homlokzatokon és közösségi terekben érvényesül ez az elv, tehát ezért alkalmaztunk az egész épületre téglaburkolatokat, kőburkolatokat, természetes kőburkolatokat, ha lehetett és engedte a büdzsé.

Ennek az épületnek a nehézsége a rendkívül nagy volumenű közösségi építési feladat. Ha végiggondoljuk, hogy a metróállomás átépítésével, a buszpályaudvar átépítésével, a környező úthálózat átépítésével milyen volumenű közösségi célú építkezést végeztünk: ebben volt nagyon nehéz egyensúlyt teremteni, hogy meddig tudunk a beépített anyagok tekintetében kompromisszumokat kötni, hogy tartósak legyenek, elviselhető árszínvonalúak, de mégsem kommerszek. Például nagyon szívesen használják mostanában a festett acéllemezeket minden épületen, amelyek két év után elvesztik a színüket, a harmadik évben már rájuk nézni sem lehet. Gyorsan avuló ipari telepek építőanyagaként kiválóak, de azt hiszem, hogy a fenntartható fejlődésnek az egyik záloga az, hogy egyszer kell megépíteni valamit, de akkor jól.

K: Ha már a MÁV szóba került az előbb: volt valaha terv az idők során arra, hogy azt a részt is átépítik?

V: Az eredeti koncepcióban úgy indultunk, hogy a MÁV-os rész is átépül. Mi készítettünk is rá terveket, hogy hogyan lehet akadálymentesíteni. Az a problémája most az egész épületcsoportnak, hogy a BKV-s részek és az új, bevásárlóközponti rész teljes mértékben akadálymentesített. Nem csak a tolószékes emberekre kell gondolni az akadálymentesítésnél, hanem a gyengénlátókra, a kismamákra, az idősekre, tehát mindenkire, aki nehezen mozog. És ez a MÁV részén még nem valósult meg. Drukkolok, hogy a MÁV minél előbb realizálni tudja ezt a tervet, mert mi csináltunk róla több koncepciót is.

K: Az évek során hány terv készült, hányszor kellett módosítani a pláza tervét.V: A terveken rengeteget kellett módosítani, mert a végleges épület 200.000 négyzetméter területű: felfoghatatlanul nagy volumenű építményről van szó. Érdekes, hogy a fő koncepció a közlekedési tengelyekről, és a gyalogos, személyautó, teherautó, tömegközlekedési rendszerekről nem nagyon változott az első verzió óta, pedig négy beruházó próbálta a saját elképzelései szerint megvalósítani.

K: Milyen nehézségei voltak a tervezésnek?

Rendkívül nehéz tervezési területtel állunk szemben. A bevásárló központ körüli négy útkapcsolatból a Ferihegyi út felől szinte teljesen zárt a telek, a Sibrik-híd felől szintén majdhogynem megközelíthetetlen normál közlekedési eszközökkel és célokkal. Mindezt nehezítette az itteni tömegközelekedés, tehát a buszforgalom. Az is fontos szempont volt, hogy a Vak Bottyán útra ne rakjunk olyan funkciókat és olyan közlekedési terhelést, ami megkeserítené az út túloldalán lakók életét, hiszen ott rendkívül sok lakóház van. Egyedüli szabad területünk így a Lehel utca volt, ahol a másik oldalon a kiserdő terül el, tehát ott nem volt kiket zavarjunk. Éppen ezért itt alakítottuk ki az OBI és a Terminál között a föld alatt egy átközlekedési tengelyt a Vak Bottyán út és a Ferihegyi út összekötésére.

Az eredeti MÁV gyalogos felüljáróhoz és az eredeti, Ferihegyi út fölött átvezető felüljáróhoz képest kialakult egy új gyalogos tengely. Sokáig kétszintes peronban gondolkoztunk megőrizve a mostanit, és inkább föléépítésben próbáltuk megoldani a feladatot, de annyira szűk volt a meglévő fejpályaudvar, hogy nem fértek el a gyalogos közlekedést kiszolgáló lépcsők és mozgólépcsők. Szerencsére ekkor sikerült elfogadtatni mindenkivel, hogy bővítsük a metróállomást a Ferihegyi út felé egy új peronnal, ezáltal nagymértékben használhatóbbá vált az egész metróállomás rész. Az összes többletköltségét pedig bevállalta a beruházó. És mivel ez lesz a metróperon közepe és az összes ember itt száll ki, úgy gondoltuk és forgalomtechnikailag úgy is terveztük, hogy ezen a gyalogosfelüljárón fog az emberek 80%-a közlekedni. Egy új súlypontot kapott így a metróállomás.

A metróperonokkal párhuzamosan egy buszpályaudvart is terveztünk, amit sokkal közelebb tudtunk hozni a metróállomáshoz, mint eredetileg volt, meglehetősen távol a metrótól.

Mivel ezt tételeztük fel az új közlekedési csomópontnak, erre a tengelyre szerkesztettük rá a buszpályaudvar forgalmát is és az épület forgalmát is, hiszen a különböző forgalmi számítások már eleve azt mutatták, hogy nagyon sok ember el sem hagyja a közlekedési csomópontot, nem az a jelentős forgalom, hogy megérkezik és hazamegy, hanem sokan egyik buszról átszállnak a másikra, metróról átszállnak a buszra, így inkább ezek a relációk fajsúlyosak.

Arra törekedtünk, hogy ezek a közlekedési utak a legrövidebbek legyenek. Aki nem akar elmenni különböző kereskedelmi létesítményekbe, az elhagyhatja nyugodtan az épületet lépcsőkön keresztül.

A buszok közlekedését teljesen különválasztottuk az összes többi forgalmi eszköztől. Az önálló, mással nem megközelíthető buszpályaudvarnak két kijárata van. Így a gyalogosok, akik a metróról érkeznek, valamint, akik a buszokat igénybe veszik, egy teljesen önálló rendszerben életképes tömegközlekedési csomópontot nyertek. Éppen ezért igen szép néven ezt intermodális csomópontnak hívjuk, mert elsődleges funkcója az egyik járműről másikra való átszállás.

A bejegyzés trackback címe:

https://koki.blog.hu/api/trackback/id/tr353302770

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Te át mernél menni vakon a Károly körúton? 2011.10.14. 21:49:44

„Az útszakasz átalakításánál nemcsak arra ügyeltünk, hogy több hely jusson a bicikliseknek és a gyalogosoknak, hanem a fogyatékkal élőkre is gondoltunk. (…) A jelzőlámpák különböző hangokkal és tájékoztató szövegekkel jelzik, hogy mikor és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.10.14. 16:34:58

Aki már járt ma ott, ossza meg itt a tapasztalatait. Feltéve, hogy túlélte a nyitási akcióra odagyűlt tömegeket. :)

hogylehet 2011.10.14. 16:52:17

A metrotól hogan lehet mozgólépcsővel eljutni a buszikig?
Egyelőre rohadt hosszú lépcsők vannak

hady 2011.10.14. 17:04:37

Tényleg nincs mozi? Nem hiszem el!!!

Dzsok 2011.10.14. 17:52:08

Ezt az épületet nem szabadott volna engedni megépíteni úgy, hogy nem újítják fel a teljes közlekedési csomópontot a MÁV területekkel együtt.

Intermodális félbehagyott csomópont magyar módra, ahol a vasúti oldal maradt ugyanaz a lepukkant épület.

Ráadásul az épület óriási méretű, kizárt, hogy egy normálisan tárgyaló önkormányzat ne tudta volna kiharcolni a MÁV terület felújítását az engedélyek fejében.

Kíváncsi leszek a hosszabb távú hatásaira is, azaz hány bolt fog tönkremenni a környéken.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.14. 18:29:55

gyors kérdések:

- lesz-e minden irényban mozgólépcső és lift? Perpillanat a reptérre utazó kedves utas lépcsőzhet fel-le.

- miért olyan gyatra a tájékoztatás színvonala a pályaudvaron?

- a kivitelező a taktilis burkolat "elágazási pontjaiba miért sima burkolólapot rakott?

2011.10.14. 19:15:29

Én ma reggel nyitásra ott voltam a bevásárlóközpontban, nem mondom melyik bolt miatt. Maga az épület monumentális. Egyszerűen hatalmas. A reggeli nyitási percekben még nagyon üresen kongott, és az üzletek csak 20%-a nyitott ki ma, a többi az elkövetkező hónapban, de mindenképpen a nagy karácsonyi láz kezdetére fog kinyitni. Viszont délután visszamentem, és őrületes tömeg volt. Persze, benne volt a nyitási újdonság szele, de egyszerűen olyan embertömeg hömpölygött, amilyet csak Japánban tudna az ember elképzelni. És elbírta az épület.

Ugyanakkor. Az épület nincs kész, korántsem. A lépcső és lift feljárók borzalmasan vannak kialakítva, minden terület ajtóval van leválasztva. És nehezek, súlyosak az ajtók. Értem, hogy tűzbiztonsági szempontból jók, ugyanakkor inkább bent tartják az embereket, mintsem menekülni tudnának. És ha az embernek mondjuk tele a keze, akkor nehéz nyitni azokat az ajtókat, nagyon nehéz. Az épületben sok boltban, és sok közös területen - bár elsősorban a háttérben, szolgálati folyosók, stb. - még javában dolgoztak a munkások. Nagyon sok felirat, illetve tábla még csak ideiglenes, gyorsan odadobott verziós, vagy félig felvázolt volt. De látni benne a potenciált, hogy 1 hónap múlva, mikor kész lesz, már tényleg nagyon jó.

Parkoló: Hatalmas, de tényleg, viszont csak színekkel van jelölve még, sehol egy szektor számozás, esetleg betűjel, semmi. és a felület nagyon csúszásveszélyes, és ez már a véglegesnek tekinthető. Ilyen szempontból nagy minusz. Nagyon balesetveszélyes a parkoló szint járófelülete. Sehol egy tábla, sehol egy kiírás, illetve ahol volt is, ott mindenütt az volt kirakva, hogy lezárva, tilos a bemenet. A liftek, hol működnek, hol nem. Viszont van belőle rengeteg. Legalább 10-15 hely van ahol lifttel lehet közlekedni, ha nem is, de annyinak tűnik. Mint írtam, hatalmas az épület.

Összességében pozitív élmény volt a mai, az épület gyönyörű, vagy legalábbis az lesz, és a hiányosságok 1 hónap alatt orvosolhatóak. Ha kibírod, várj 1 hónapot, akkor nyit rengeteg bolt is - Nov.14 - és gyönyörű lesz a hely. A Tesco, Obi részen nem voltam, azok eléggé külön világot képeznek, szerintem kész lettek nyitásra.

acel 2011.10.14. 21:36:21

Estére majdnem tele lett a parkoló, minden elismerésem az irányítóké, a tömeg ellenére lassú de biztos volt a bejutás. A kijutás a tájékoztató táblák hiányában bizonytalan. A meg nem nyitott p+r parkolóban tévelyegtek az emberek az autójukat keresve, a lépcsőházakba szintén egymástól kérdezgetve próbáltak kijutni. A lépcsőházak helyett az emberek az autó úton próbáltak szintet váltani.

A buszmegálló borzalmas, a kipufogógáz bent marad, az oszlopoktól nem lehet látni a lelépő utasokat és az érkező- bent álló buszokat. Mindenütt szűk átjárók. A metróhoz a régihez képest szűk lépcsőkön lehet lejutni. A híd magasabbnak tűnik, sokkal többet kell lépcsőzni.

A vakvezető csíkok néha ugranak egy kicsit.
Szerintem nehezebben használható mint a régi, itt a cél az embereknek a plázába terelése.

A 282E nem állt meg a gyorsforgalmiról letérve, hanem körbemegy és a plázából kell visszamenni, kb 3 perccel hosszabbítva a menetidőt.

Ahoj- 2011.10.14. 21:47:35

Mennyi a parkolási díj a Nem P+R -ben?

goodbear 2011.10.15. 22:20:30

1. A buszos leszállítóhelynél lévő gyalogos "átvezető sáv" közepén (a kis félgömbös résznél) felakadni láttam egy tolókocsist, pont arra járó busszal együtt eléggé balesetveszélyes rész.
2. a térkép kicsi és áttekinthetetlen, valamint nem láttam rajta "Ön itt áll" jelet, pedig hasznos lenne.
3. a nagy tömeg miatt kicsit szűk volt a hely, a kajás részen kívül csak egy helyen láttam padot, persze vásárolni kell itt, nem üldögélni! :)
4. a vécé eléggé el van dugva, gyerekkel - ha sürgős a dolog - időben kell elindulni!
5. lent a parkolószinten az ajtók labirintusa vár, nehezen nyílnak és fogalma nincs az embernek, hogy éppen merre jár.

Egyenlőre ennyi, nekem valahogy nem jött be, de a tetőkertet-tetőt még nem láttam.

12345678910 2011.10.17. 15:26:04

@Dzsok: Teljesen 1t értek!!!!!!!

ojj 2011.10.19. 12:39:43

Akkor sorolom:

1. A honlapra miért nem lehetett feltenni egy kikúrt térképet, nyitvatartási időkkel? Tudom, egyszerűbb papíron osztogatni, az ember meg tartsa a táskájában. Esetleg folyamatosan frissítve a nyitási időkkel, ha már ugye idő előtt át kellett adni...

2. A buszpályaudvaron a vakvezető csíkok enyhe mozgáskorlátozottsággal bizonytalan érzést adnak, veszélyesek. Jó példa erre a 85-ös busz leszállóhelye, ahol csak egy keskeny sávon mehet a befele tartó embertömeg (nyilván ez alakul majd, ha átadják a mozgólépcsőket, de most pl. a 151-es busz felől ez a fő bemenet), akikre ráeresztik a buszról leszállókat. És ott kell bénázni a kiemelkedő csíkokon, amik meg csúsznak...

3. A buszok táblái megtévesztőek (a nagy számok, majd kettővel odébb a tényleges megállók).

4. Bent az épületben sincs meghatározott, jól megközelíthető helyeken (minden bejáratnál, fő csomópontoknál) részletes térkép, csak egy kezdetleges. Az alkalmazottak (KöKi pólósok) meg ide-oda küldözgetnek. OK, ez nem (csak) a rendszer hibája.

5. A buszvégállomáson a 182 és 184, illetve ezek expressz változatának indulása annyira messze van egymástól, hogy ha az ember nem sprinter, az egyiknél állva, az oszlopokat és várakozó embereket kerülgetve nem tud az éppen beálló másik buszhoz eljutni. Márpedig ezek ugyebár ugyanoda mennek. A 193E-ről nem is beszélve, ami szintén átfedő terület, ott dönteni kell, vagy-vagy (182/184-esek vagy a 193-as). Nem azt mondom, hogy együtt tömegeljen mindenki, de lehetne ezt ésszerűen. A 182 182E-t pl ugyanannak a peronnak a két oldalára, ami csak pár lépés.

6. Azt már nem is mondom, hogy a piros 'zebra' nem mindig felel meg a fő közlekedési irányoknak, az ember kénytelen derékszögezni vagy az induló buszok között csalinkázni. Szerencsére a buszsofőrök felkészültek.

7. A lépcsőzésről most nem beszélek, mert majdcsak lesz mozgólépcső (miért is kellett análkül átadni?), de míg a 182-es leszállóhelyéről elvergődtünk az OBI-ba, sokan próbáltak az autóúton a nyitott parkolóknál található bejárat felé átvágni. Este 8-kor, sötétben. No komment... De valamit ezzel is kéne csinálni, mert nem mindenki indult el a buszvégállomás felől a metróbejárat felé, lévén tábla ott kint nem volt.

8. Busz kipufogógázok, épület kijáratnál dohányfüst és a régi lepukkant állapotot idéző elem/csoki/paprikaárus, ezekkel kezdeni kéne valamit.

9. A parkolószintről bolyongó feldühödött hordákról nem beszélek, ott szintén jobban ki kéne táblázni (félemelet vagy egész, térkép az adott szinten levő boltokkal, legkönnyebb megközelítési lehetőség a perifériás helyekre vagy legalább a moszgólépcsők jelölése, ugyanis OBI-2. emeleti kávézó viszonylatban is kétszer kellett a Földet megkerülni...)

10. Viszonylag tisztaság van, az eladók egész jól bírták a kezdeti rohamot, bár sajnos a bankokról a KöKiseket is beleértve senki nem tudott semmit (hol van, megnyitott-e már, nyitva van-e éppen). Kíváncsi vagyok, mi lesz fél-1-2-5 év múlva, sikerül-e minden helyet kiadni és azok panganak-e az ürességtől. C&A-ba sajnos továbbra is az Árkádba kell járni. Nem vették át az ő logikus térkialakításukat és az áruskála sem ugyanaz (ami kéne és ott egy egész sarok, az itt pont nincs vagy csak a többi között elszórva).

11. Na jó, az áruház egész jó, mondjuk erős közepes, a buszpályaudvar most kettes, de felfejlődhet, közlekedés a metrótól egyes alá, tessék gyorsan megcsinálni. A kijáratokat, közlekedési útvonalakat mindenhol és érthetőbben kitáblázni.

12. Bookline könyvesbolt az nagyon-nagyon kéne. A mozi mellett, persze.
KÖKI
süti beállítások módosítása