Köki

Meguntam, hogy a köbánya-kispesti plázaépítést leginkább azok szívják meg, akiknek építik. Így hát indítottam egy blogot.

Kökiblog a Facebookon

Friss topikok

Linkblog

"Mi inkább a hagyományokhoz nyúltunk vissza" - Interjú a KÖKI Terminál tervezőjével, Zepkó Ferenccel 2.

2011.10.21. 10:30 vakbottyan

Itt olvashatjátok a Terminál tervezőjével, Zepkó Ferenccel készült interjú második részét, amelyből megtudhatjátok, milyen esztétikai szempontokat tartott szem előtt az építész, hogyan viszonyul az épületet ért kritikákhoz, zavarja-e a MÁV-os rész lepattantsága, és hogy fogja-e látogatni a bevásárlóközpontot.

K: Sok környékbeli fél a megnövekedett forgalomtól.

Nagy gondunk volt a tervezésnél, hogy hogyan lehetne a Vak Bottyán utcát tehermentesíteni. Mi ezt csak úgy tudtuk elképzelni, hogy a teherautók ne a Vak Bottyán utca lakóit boldogítsák, ezért megpróbáltuk az egész terhelést a Lehel útra és hátul egy új feltáró útra, egy szervíz útra áthelyezni.

A kamionforgalmat hátulra vezettük, és bevittük az épület alá, olyan volumenű, méretű szerkezetek keletkeztek emiatt, hogy inkább hídgerendáknak mondhatók és nem épületszerkezeteknek. Ugyanis ahhoz, hogy ezek a kamionok itt forgolódni tudjanak, általában 30 méteres terek kellenek.

K: A zöldterületek is kulcsfontosságú részei voltak ennek az épületnek, már csak azért is, mert a helyén BKV pálya meg kiserdő voltak. Ha jól tudom, ez is változott a tervek során.

V: Így van. A legjelentősebben úgy tudtuk növelni a zöldterületet, hogy 15 méterrel beljebb húztuk a homlokzatot a Vak Bottyán utca oldalán az épület 100 méteres hosszán. Így egy elég nagy zöld felület került a terepszintre az eredeti tervekhez képest. Ezzel a 15 méteres homlokzati hátrahúzással, és a 10 méteres visszahúzással az OBI épületnél, valamint azzal, hogy a Sibrik-híd - Vak Bottyán csomópontban kialakul egy nagy méretű közpark, sokkal több zöldfelületet tudtunk terepszinten megvalósítani, mint amikről a kiinduló tervek szóltak.

A tetőfelületeken 15%-os felületarányban, legalább félméteres földtakaró alkalmazásával kell kialakítani a zöldfelületeket. Ehhez tudni kell, hogy általában a zöld tetőket 15 cm-es rétegvastagsággal telepítik. Én bízom benne, hogy ez a félméteres földtakaró, hosszú távon biztosítja azt, hogy a növények nem fognak kiszáradni, és gondozásuk sokkal kevésbé lesz problematikus, mint esetleg egy 10-15 cm-es földtakaró vastagság esetén lenne. Tehát itt a tetőn létrejöhet futópálya, sétálóutak, vagyis olyan plusz szolgálatások, amik parkszerűvé teszik a tetőfelületeket. Tudomásom szerint épül majd egy kis méretű futballpálya, hallottam kalandparkról is, mászófalról, tehát rendkívül sok olyan lehetőség van még, ami majd az itt élők igényéhez igazítva növelheti e térnek a hasznosságát.

K: Egy ilyen épület tervezésekor milyen esztétikai szempontok vannak szem előtt?

Mi inkább a hagyományokhoz nyúltunk vissza, mert Magyarországon volt hagyománya a téglaépítészetnek. Jellemző a külföldi példákra, vagy Magyarországi példákra is, hogy a téglaburkolat általában tartós és kevésbé avul, mint más épületek. Szempont volt a költségtakarékosság is, de emellett próbáltuk az épület tartósságát pont ezzel a téglaburkolattal megadni.

A másik nagyon jó anyag a titáncink lemez, aminek alkalmazásával talán sikerült annyira megtörni a homlokzatot, hogy ne legyen olyan unalmas, mint egyébként egy ipari épület, vagy egy sima, semmi funkcióval el nem látott kereskedelmi épület.

Nagyon sok bevásárlóközpont "befelé fordul", kifelé általában nem akarnak mutatni semmit, mert a vásárlók számára a kereskedelmi utca az épület belsejében van. Nekünk ezt olyan módon sikerült valamelyest feloldanunk, hogy az úgynevezett főtér környezetében az összes földszinti üzlet külső portállal kapcsolódik a főtérhez, és ezen a védett, délkeleti tájolású területen, ha kiülős cukrászdák, kávézók nyílnak majd, akkor így nem csak egy befelé forduló kereskedelmi központ marad, hanem a tér irányába térkapcsolattal rendelkező épület.

A Vak Bottyán utca irányába is igyekeztünk üzletek portálját megnyitni, ami a városi utca hangulatát adná vissza. Mindez az óratorony környékén jobb és baloldalt alakul ki, remélem, hogy  tényleg így fog működni. Jó irányba mutat, hogy jó pár üzletnél olyan típusú nyílászárókat kértek, amik lehetővé teszik a homlokzat megnyitását a köztér felé. Tehát a bérlők is úgy gondolják, hogy a kifelé nyitással bekapcsolódnának a város életébe.

K: Olvastam egy 2006-os beszámolót az építészfórum.hu-n, hogy sokkal izgalmasabb épületet vártak volna. Urbanisztikai blogokban is jelentek bírálatok, krititkák.

V: Lehet valakinek ilyen a véleménye. Mi hagyományos anyagokkal úgy kívántuk a homlokzatot kialakítani, hogy maradandóságot képviseljen. Elsősorban nem úgy szeretnénk megalkotni egy házat, hogy 1 évig modernnek legyen mondható, második évben már mindenki számára unalmas, a harmadik évben meg már mindenki utálja. Ami véleményem szerint több modern épületre jellemző.

Úgy gondolkodtunk, hogy lesz éppen elég csillogás a kereskedelmi egységek miatt, számos cég akarja fölrakni a reklámtábláját, és ezek pont elég vibrálást visznek az épülethomlokzatra, ezért inkább szerettünk volna egy visszafogott, nyugodt homlokzatot teremteni ehhez a kereskedelmi funkcióhoz. És a fő szempontunk valóban az volt, hogy lehetőleg 10-20 év múlva se utáljuk ezt az épületet. Sajnos pont a Kővári-féle épület mutatta meg, hogy hiába fantasztikus az a létesítmény, amit megtervezett, ha egyszerűen az anyagok tartóssága nem megfelelő, akkor bizony lepusztul. Mi most úgy gondoltuk, hogy a téglaburkolat lesz az, ami a tartósságot biztosítani tudja. És úgy érzem, hogy a tégla is lehet a 21. század anyaga, ami ez esetben megtámogatja arculati koncepciónkat.

K: Azt nyilatkozta korábban, hogy magában a pláza részben, ahol a vásárlás történik, egyszerűbb lesz a közelekedés. Ez azt jelenti, hogy nem kell keringeni ahhoz, hogy egy mozgólépcsőn lemenjünk, mint más plázákban?

Igen, itt ez is szempont volt. Ez ütközhet a kereskedelmi elvekkel, de az igazság az, hogy egy idő után az emberek úgy is úgy használják a plázát, hogy igenis tudják, hogy melyik üzletet veszik célba. Az, ha 300 métert még gyalogoltatom, amíg eléri a lépcsőt, nem biztos, hogy barátságos gesztus. Persze annyiból volt szerencsésebb helyzetünk, hogy mivel ez elsősorban egy tömegközlekedési csomópont, ezért elfogadottabb volt az, hogy itt elsősorban az egyszerűségre kell törekedni és hogy az épületben minél áttekinthetőbben tudjon mozogni a kedves közlekedő. Szinte minden sarokban vannak olyan lépcsők, liftek, amiken bármelyik percben el lehet hagyni az épületet. A buszpályaudvar kapcsolási tengelyein keresztül is el tudja hagyni bárki a területet, nincs bekényszerítve az üzletek közé. Köztéren keresztül, buszpályaudvaron keresztül nyugodtan haza tud menni.

És ha már ez szóba került, ne feledkezzünk el a személygépjármű forgalomról se. A Ferihegyi út felé eső tömbben három szinten P+R parkoló lett kialakítva. Egy a föld alatt, kettő pedig a föld fölött. Három szinten, 330 gépkocsi P+R parkolását oldottuk meg, és a parkolónak közvetlen kapcsolata van a buszpályaudvarral, tehát bárki rövid úton el tud jutni a metrómegállóhoz, vagy a buszpályaudvarhoz, vagy be tud jutni a kereskedelmi létesítménybe.

K: Ön fogja látogatni a plázát?

Biztos fogom látogatni. Az ember szeretné lemérni, hogy amiket elképzelt, azok a valóságban hogyan működnek. Például valóban az az 1000 ember el tudja hagyni a metróállomást, olyan ütemben, ahogy mi elképzeltük?

K: Még nincs teljesen kész ez a pláza, de látható egy csomó dolog. Ez milyen érzés a tervezőnek?

V: Mi sajnos látjuk a kompromisszumokat is, amit az átlag látogató nem fog észrevenni soha. Azokat az elmaradó elképzeléseinket, amelyek nem valósulhattak meg. De ez ilyen szakma.

K: Az zavarni fogja, hogy van egy új épület, és ott van mellette a pusztuló MÁV-os rész? Ráadásul születésüktől fogva össze is vannak kapcsolva.

V: Igen, teljesen összeépült. Természetesen nagyon zavar. Főleg az zavar, hogy tudom, hogy voltak próbálkozások, hogy egy időben valósulhasson meg a kettő. Tehát nem lett volna képtelenség, hogy megújuljon a MÁV oldal is. Én bízom benne, hogy akár talán európai uniós pénzből is sikerül  megvalósítani a MÁV rekonstrukciót és akkor nem lesz ilyen égbekiáltó az ellentét. De a legjobban az zavar, hogy az akadálymentesítési projekt nem tudott végigfutni. Amíg egy mozgólépcső működik és nem szakad le, addig ugye működik, maximum ronda. De az, hogy valaki egy kerekes székkel félig el tud jutni a helyszínre, de a másik oldalon meg nem tud lejönni, az sokkal problémásabb és megszívlelendő, hogy érdemes lenne pénzt áldozni rá, hogy teljeskörű lehessen a rekonstrukció.

A bejegyzés trackback címe:

https://koki.blog.hu/api/trackback/id/tr753319356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csudri82 2011.10.21. 18:12:24

www.youtube.com/watch?v=a6ah5CF80yA
Gondolom ezt már láttad. Kíváncsi lettem volna erről mi a véleménye az úriembernek!

JumboJet 2011.10.21. 19:37:51

Tegnapelőtt voltam benne. A padlóra először azt hittem, hogy linóleum. Pedig nem, mindössze csak valami félig felcsiszolt kőféle, ami így rücskös, egyenetlen, ezért a ami fény visszaverődik róla egyáltalán, az az egyenetlenségét domborítja ki, de leginkább a rücskökbe ragadó kosz miatt úgy néz ki, egy hét után, mint egy aluljáró 10 év után. A KFC mellett kiöntöttek valami üdítőt, és annyira nem lehet feltakarítani, hogy ragadt a mocsoktól. Iszonyúan gagyi. És ezt nem lehet korrigálni már, mert 5mm-nyi kőanyagot nem csiszolsz el helyben. Bezárod addig a boltot? A teljes mennyezet meg rücskös gipszkarton, amit majd szintén nem tudom, hogy fognak takarítani. Szintén gagyi, és nem épp a tartósságot sugározza. Nagy, de mégis inkább csak szürke és nyomasztóan szűk az érzés. Nem látni be a teret.
Óriási csalódás. Nem mintha különösebben érdekelnének a plázák...

Vkki 2011.10.21. 20:00:06

Kedves Zepkó Úr!
Javaslom, reggel fél 7 és 8 között járjon mifelénk és tekintse meg azt az átjárót és lépcsőt, amelyen a számtalan bkv-busz, volánbusz, a másik oldalról meg az éppen érkező vonatok utazói próbálnak lejutni a metróhoz. MIÉRT lett fele olyan széles a folyosó és a lépcső, mint az annyira kárhoztatott régi épületben? Balkáni állapotok, idegesség és lökdösődés uralkodnak az amúgy is kellemes reggeli órákban! Több útvonalon közelíthető meg a metró, mint eddig, lift is épült a mozgássérülteknek, értem. De mégis: a buszokról csak ezt az egyetlen, szűkké vált folyosót és lépcsőt lehet kerülő nélkül elérni. Gratulálunk az okos tervezéshez!

felka 2011.10.21. 20:29:07

@Vkki: igazad van.

én meg azt tenném hozzá, nekem a tesco elhelyezése is csalódás. gyalogosként át kell verekednem a tengernyi lődörgőn a ruhaüzletek előtt, majd fel a mozgólécsőn, utána ugyanez,majd visszafelé megpakolva..már el is megy a kedvem a napi bevásárlástól...gondolom ezt azért csinálták így, hogy így "kényszerítsenek" a butikokba való betérésre...
3 évig szenvedtem az építkezés miatt, remélve, hogy lesz egy jó bevásárlási lehetőség, de inkább maradok a régieknél...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.21. 20:35:26

Nagyon szurkolok, hogy a tető 1 év múlva is szép legyen. De ismerve a magyar társadalmat egy év múlva csak letört fák és szemétkupacok lesznek ott.

sityu · http://www.sit.yu 2011.10.21. 20:58:14

Zepkó kollégának volna egy baráti/kolegiális javaslatom: nagyon jó, hogy vállakozott erre az interjúra, de hatékonyabb/hasznosabb lett volna, ha mindezt fényképpel és egy csipetnyivel több személyességgel tette volna.
Tapasztalatom, hogy egy-egy jobb sorsra érdemes ház internetes megjelenésekor elképesztő zsigeri indulatok tudnak elszabadulni. S viszont meggyőződésem, hogy ennek fő oka a személytelenség. Hogy a publikum egy személytelen, gonosz varázslót lát az ilyen láthatatlan építészben. Tagadhatatlan, hogy egy épitész jellemzően vágyik a (bulvár)nyilvánosságra, a celeb-lét semmilyen fokozatára; s az is nehéz néha, hogy arccal vállaljuk a kemény szavakat.
Dehát aki ezeket egyáltalán nem birja elviselni, s nem egy sohanemlátott zseni, akkor jobban teszi, ha valami íróasztal-végállomásúbb szakmát keres! Merthogy az építészet ab ovo publikus/közösségi műfaj. S ez a közösség nem egy szuverén döntésből választott segélyezőegylet, hanem a 'szűretlen' társadalom maga.

magyar bucó 2011.10.21. 21:05:43

A bejárat előtt (201E busz indulóhelyénél) mélyárnyékban elhelyezett virágágyásokat zöldterületnek számolják? Mert akkor fessék zöldre...
Ma ültettek bele halálraítélt virágokat. A növényeknek fény és víz kell, ott nem fognak életben maradni!

mégsem én voltam? 2011.10.21. 22:43:36

A Tesco nekem is csalódás volt - elég messze van a metrótól. Meg kicsi is, azt vártam, hogy valami kintről is megközelíthető nagy bolt lesz, de a pénztáraknál olyan rövid a futószalag, hogy arra nem lehet egy nagybevásárlást normálisan felpakolni. Zavart még a hangos zene is. (A hozzánk közeli Tesco ebből a szempontból már normális, nem hiszem, hogy csak amiatt, mert beírtam a panaszkönyvbe :-)) ). Az összevissza zene kint és bent egyébként nekem elég riasztó, eddig csak az Árkádban tapasztaltam viszonylagos csendet a középső folyosókon (a divatos ruhákat áruló üzletekbe meg ne menjen az olyan, aki nem bírja a hangos tüc-tüc-öt).

A pláza padlója ma reggel kifejezetten csúszós volt, nem tudom, mi történt - felcsiszolták, vagy a kinti burkolat fugázóhomokja (ami még szerte-széjjel van) lett behordva, de kifejezetten rossz érzés volt gyalogolni rajta.

bigyibogyo 2011.10.22. 07:07:25

Szökőkútról meg semmi? Pedig szépen körbe szaladt Face-en a videó arról mekkora amatőr dolog :F

szürke_tag 2011.10.22. 10:11:23

Az épület nagyon egyhangú, mint egy gyár csarnoka. De kábelek lógnak ki sok helyen és A táblák nagyon hiányosak mert a liftből kijöttem de nem tudtam merre menjek. Papir cetlikkel segítik néhol a tájékozódást de van ahol sehogy. Igazi kalandtúra. De az a tragédia, hogy a folyosók valóban szűkek a metró és pláza között. Vagy pl elég nagy az alsó tér de pl. a 202E busz megállóját kitették a szabadba, nem fért el bent? had ázzanak a parasztok. Ez nagyon gáz így tervezésileg is és kivitelezésileg is.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.10.22. 10:17:11

Jó hogy épp most bukkantam a posztra. Minden kérdéses kérdést érint. Szegény tervező hiába próbálja menteni a menthetetlen. A KÖKI egész egész egyszerűen gagyi lett. És tök mindegy hogy a kezdeti tevek miről szóltak volna - pláne hogy ott még kétszer ekkora lett volna a cucc.

Gyenge anyaghasználat, ostoba útvonavezetések, felesleges lépcsőzések. Namost vagy így is tervezték - akkor azért szégyen - vagy "csak" ilyenre hozta ki a kompromisszum - amis szintén szánalmas. Pláza, nem érdemel több fejtegetést. Mégis kár ezért az elbaszott lehetőségért is.

magyar bucó 2011.10.22. 11:16:55

@szürke_tag:
"Papir cetlikkel segítik néhol a tájékozódást"

Gondolom, ez átmeneti állapot.

"a 202E busz megállóját kitették a szabadba, nem fért el bent? had ázzanak a parasztok."

Csak nem olyan hülyék, hogy ott állnak. Ha meg bent áll a busz, akkor felszállnak.

mégsem én voltam? 2011.10.22. 20:30:59

Ma délután bombariadó volt a Terminálban, nem lehetett bemenni. Nem tudom meddig, mert hazamentünk.

Rembod 2011.10.23. 22:52:38

Nem tudjátok véletlenül, hogy merre van a Kökin a B+R kerékpártároló? Egyáltalán elkészült már? Ahol a térképek szerint lennie kellene, ott nem volt semmi.

magyar bucó 2011.10.24. 07:09:13

@Rembod: Nincs, (talán) majd lesz.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.10.25. 11:33:59

biztos van benne logika, de áruljátok már el, mért nem lehetett egy szintbe hozni a metrótól feljövőket a plázába (és a buszvágállomáshoz) vezető szinttel?

goodbear 2011.10.29. 07:09:25

Tegnap próbáltam egyszerűbb utat találni a Tescohoz a parkolóból, de a lépcsőházban a "2,75. szint" táblánál eléggé elborult az agyam. Érdemes végigbotorkálni a lépcsőházak területét, de vigyetek hidegélelmet, mert ha egyszer eltévedtek...
Legközelebb viszek papírt+ceruzát és mint a régi szép időkben, térképet rajzolok erről a labirintusról amolyan szerepjátékos stílusban. A Tesco nekem is nagy csalódás, kicsi, szűk, kicsi a kínálat, ha komolyabb vásárlást akar valaki, inkább menjen ki a soroksáriba. Az euronicsot még nem láttam, elvileg "MEGA", tehát nagyobbnak kellene lennie, mint volt a kőbányai részen.
Egyszóval csalódás az egész egyenlőre, a parkoló meg külön megér egy írást a keresgélő, tekergő autósokkal.

halihalo 2011.11.01. 18:09:07

Vártam az átadást, de az első két látogatásom után nagyon csalódott vagyok. A parkoló rész katasztrofális, mint egy labirintus, a kocsikat külön kell irányítgatni, hogy ne fussanak össze. A lift a parkolóból építési területre visz fel, ahol semmi sincs kiírva, hogy merre kell menni. A tervezőknek szólhattak volna, hogy a kalandpark rész csak fentre vonatkozik. Amatőr az egész elrendezése...

Schusy 2011.11.09. 21:27:44

A régi kökin katasztrófa volt a közlekedés. Rengetegszer nem ment a mozgólépcső, sőt, lefelé nem is volt (mintha csak felfelé lenne nehéz cipelni a babakocsit, hajlítani a fájó, reszkető térdeket) kosz volt, mocsok volt, bűnözés volt. Ja meg gagyi árusok. Meg bűnözők.

Lehet hogy a Köki nem tökéletes, amúgyse fog mindenkinek tetszeni. Én örülök hogy tiszta környezetben, a gyerekekkel kényelmesen mehetünk jöhetünk a metróhoz (már persze majd ha végre működik a lift, és/vagy a mozgólépcső) élvezem hogyha akció van a Tescóban ami véletlen érdekel akkor nem kell többször átszállnom hogy eljussak oda (mer egyébként a Lidl-CBA páros kenterbe veri a Tesco árait) örülök hogy van a Müller, végre rendes választék és nem csak drogériai termékekből!!! Van játékbolt, gyerekek!! Ami eddig volt, az szar választék, egekig szökő ár. Igaz én nem időtöltésnek, lődörgésnek használom a plázát, hanem arra amire való, megveszem amit kell. És erre jó. Sokkal, sokkal jobb mint a régi volt.

azért a mozit én is hiányolom :)

Zsu
KÖKI
süti beállítások módosítása