Köki

Meguntam, hogy a köbánya-kispesti plázaépítést leginkább azok szívják meg, akiknek építik. Így hát indítottam egy blogot.

Kökiblog a Facebookon

Friss topikok

Linkblog

A beruházás története 1.

2011.07.15. 10:00 vakbottyan

Tulajdonképpen csodálkoznánk is, ha ennek a beruházásnak a története annyi lenne, hogy egymás kezébe csaptak az üzletfelek, felhúzták az épületet, az emberek meg hurrá kiáltással birtokukba vették, ásó, kapa, nagyharang és mindenki boldogan élt, míg meg nem halt. Azért ez sem volt egy olyan egyszerű sztori, hogy megvesszük a telket, felhúzzuk rá Matula bácsi kunyhóját. Volt időszak, amikor nem igazán lehetett tudni például, hogy egy új kispesti gödröt avathatunk, esetleg egy új horgásztavat.

Józef Tita Protasiewicz fotója a Picasáról, innen.

Először a KÖKI melletti 25 négyzetméteres területet (a Napközis tábor) hirdették meg többször, ráadásul olyan feltételekkel, hogy a beruházónak vállalnia kell, hogy az adásvételi szerződés megkötése után egy éven belül hozzákezd a beruházáshoz, és három éven belül be is kell fejeznie az építkezést. Mindez 2003 környékén történik, tehát ha minden a terv szerint haladt volna, az építménynek már 3-4 éve készen kellene lennie. És ez még csak a napközis tábor területe, a BKV-pálya eladása, és telkének övezeti átsorolása körüli szokásos játszmák bozótosában nem is próbálnék rendet vágni.

Az egykori napközis tábort 2003-ban végül az OBI áruházlánc vette meg, majd a főváros értékesítette a szomszédos BKV-pályát a Raiffeisen Evolutionnek. Az évek közben teltek és 2005-re csudálatos módon egy sajtótájékoztatón a pogi és a kávé mellé már látványterveket is kínáltak az újságíróknak. Ugyanis a két terület tulajdonosai (egyes információik szerint valójában akkor már mindkettő a Raiffeisené) a két telket érintő, közös beépítési tervvel álltak elő, egyúttal kérték a terület övezeti átsorolását, majd új szabályozási terv elfogadását. Fejlesztési terveikben ekkor már szerepel a jelenlegi buszvégállomás is, amely szintén átépülne. Az önkormányzat nem gördített akadályt ez elé. A BKV-val egyeztetve - a képviselő-testület többségi jóváhagyásával - elcserélte a végállomás területét a befektetővel.

Ekkor kaptak észbe az itt üzlethelyiségeket bérlő kereskedők is, hogy hoppá, nem valószínű, hogy a piros sokszögletű pavilonokat beépítenék a plázába, sokkal valószínűbb, hogy az új komplexum az ő ledózerolt boltjaik romjain épül föl. Ez egy párhuzamos sztori sok finomsággal, mármint a boltosok és a KÖKI harca, úgyhogy ezt majd külön posztban. 2005-ben vagyunk, ekkoriban 2007 őszére ígérték a nyitást... És ilyentájt kezdődtek az aláírásgyűjtések és a tiltakozások is, amelyeknek vitorlájába persze a politika is kivörösödött orcával fújta a szelet.

Folyt köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://koki.blog.hu/api/trackback/id/tr632904381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anti Anyag (törölt) 2011.07.15. 16:45:40

Borítékolható, hogy a pláza ott is teljesen tönkrevágja a kiskereskedelmet olyan 1-2 km-es körzetben. A szokásos: 500 bérrabszolga állást kap, 500 család tönkremegy.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2011.07.15. 17:07:06

Biztos, hogy az a napközis tábor 25 négyzetméteres területen volt? :)

@Anti Anyag: Szerintem ez azért nem ilyen fekete-fehér. Az biztos, hogy vannak, akiknek nem jön jól az a pláza. Másoknak meg igen.

gitáros 2011.07.15. 18:03:22

@Anti Anyag:
Mert? Szerinted a plázá(k)ban kik árulnak?

Mr. Rocketfinger 2011.07.15. 18:52:27

az a 25 négyzetméter nekem egy kicsit kevésnek tűnik. talán 25 ezer?
antianyag
a bérrabszolgáknak jobb ha munkanélkülin vannak? ha csak annyira egyszerűsítem le a kérdést mint te...

valifi 2011.07.15. 19:13:36

az majd lesz a folytatásban, hogy RCO és Leisztinger...?

Jó Estét 2011.07.15. 20:03:27

nem, nem eliras, valoban 25 negyzetmeteren volt a napkozis tabor, es pont ezek a gyerekek es a szuleik lettek volna a 8nm-en (17nm parkolo) felepulo OBI aruhaznak is a celkozonsege.

mallac 2011.07.15. 21:51:42

Ez a világ rendje,az örök változás kerekén ülünk mindannyian.Vajon mikor volt tétmeccs a BKV pályán utoljára? Hiányzik e valakinek az a mocsadék átjáró,azokkal a a söpredék emberekkel akik ott dekkoltak?

TH 2011.07.15. 22:42:43

@Jó Estét: ???
ezt valaki kifejtené?

mindenesetre a blog továbbra is jó és érdekes. :-)

Perillustris 2011.07.15. 23:00:17

@SilentSound: @gitáros: @Mr. Rocketfinger: Azért abból, hogy a Westend és az azóta létesült belvárosi plázák hogyan vágták agyon a hagyományos kiskereskedelmet, elég jól megtippelhetőek a folyamatok.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.07.15. 23:18:00

@Perillustris: Kiskereskedelmet hazavágták? ugyan már!

Amire van igény az megmarad, amire nincs, az nem.
Hagyományos kiskereskedelem? Mihez képest hagyományos? Előtte meg még másabb volt!

@Anti Anyag:
Pontosan ugyanolyan ember jut munkához, mint amilyennek a boltja csődbe megy. Ezen nincs mit fröcsögni.

Speciel a kiskereskedelemnek nem sok értelme van, mert minden tekintetben feleslegesen pazarló a rendszer, tehát drágábban jutunk az ugyanolyan, vagy gyakran rosszabb eszközökhöz.
Hogy egy helyen vannak, ráadásul télen-nyáron normális klímát nyújtva, NAGYON megkönnyíti az ember életét.
Ami kiskereskedelem így megmarad (mert mindig van ami marad) az pedig bizonyítja, hogy akire szükség van, az megmarad. Egyensúly állapot.

Perillustris 2011.07.15. 23:22:15

@sanche: Ez csak elméletben ilyen egyszerű. Nem mellesleg a gépjárműforgalmat is egy pontba generálja.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.07.15. 23:49:49

@Perillustris: Nem, ez a gyakorlatban még sokkal egyszerűbb. Nem arról beszélek, hogy nincs kivétel, hanem arról, hogy ez pont a gyakorlatban így működik.
Pl megy a sírás, hogy tönkretették a plázák a körutat, mert a plázákban minden van.
Pont a körút az, ahol még egyedtlen kedvenc étkezdém se zárt be..na ez mitől lehet? Pedig a plázák kajával tele vannak. Itt jön az, hogy van érték és van nem érték. A vevőnek joga van eldönteni, hogy mi önmagának a jobb.
Speciel a közelünkben van egy mini ABC, pofátlanul magas árakkal..tipikusan a "gyorsan egy ásványvizet, mert vészeset van"-ra alkalmas.. nehogymár ezeket sajnálják az emberek, ha mellé épül egy nagyobb!

A gépjárműforgalom egy pontba generálása: Ez mióta probléma? A nevezetességek, a szórakozóhelyek, a múzeumok, a belvárosi terek, a parkok mind ugyanezt csinálják. Erre egy város fel tud készülni, ahogy fel is készül. Az egy pontba forgalomgenerálás még a lehető legjobb megoldás. Pl az autók a belvárosban álag 30 percet pöfögnek kizárólag a parkolóhely keresés céljából. Ha tilos lenne parkolni az utcán, cserébe lennének parkolóházak, parkolók, akkor bár a forgalom ott koncentráltabb lenne, összességében jóval környezetbarátabb lenne a rendszer.
Ráadásul általában ahol pláza van, az mindig is forgalmas hely volt. pl a Westend környékéről nem lehet egyetlen 150 évvel ezelőtti archív fotót se találni, ahol valami forgalommentes kis valami lett volna.. És ugyanígy a többi is hasonló.

Engem az új plázák már nem nagyon hoznak lázba tartalmilag, de a létüknek örülök. Mert:
a város egy pontján ingyen, kulturált mellékhelyiség.
-Ha úgy alakul pont ott vagyok és pont kell, akkor bevásárolok és megebédelek.
-A környezete tiszta. Nézz meg egy belvárosi utcát! Úszik a mocsokban..a bolttulajdonosokat nem érdekli az egész.. és nézz meg egy plázát! Corvin, Westend, Allee, Lurdy, de gyakorlatilag bármelyik! Mindegyiknek a környezete rendbe van, nem szemetes(ha igen, akkor intézkednek gyorsan) és amennyire lehet: fás!

Jó Estét 2011.07.16. 02:15:55

@TH: nagyon apro emberek szamara volt ott napkozi. Csak nem akartam, hogy itt rasszistazzanak, azert nem irtam le

TH 2011.07.16. 02:29:50

@Jó Estét: nyilván az én készülékemben van a hiba, de esküszöm, még mindig nem értem. :-)

@Perillustris: hmm, @sanche: -val értek egyet: azt vágja tönkre a pláza, ami nem képes versenyezni vele. Ha egyszer kellemesebb egy plázában vásárolgatni és nézelődni, akkor hülye lenne az ember a zajos, forgalmas, büdös nagykörúton/rákóczi úton bandukolni. Persze, a megoldás logikus: csökkenteni kell a forgalmat ezeken az utakon, növelni a járda és a zöldterület méretét stb., már csak az marad a kérdés, hogy hol közlekedjenek a járművek. De erre tudom a válaszodat, azt hiszem...;-)))
Ha ez megoldódna, hidd el, gyorsan megtalálná a kereskedelem azokat a lehetőségeket, amivel újra be lehetne lakni ezeket a főutakat rendesen. Ha meg valami szabályozás is lenne a város részéről az egységesebb arculat érdekében, akkor kifejezetten jól is mutathatnának ezek az utak...:-)

Ken Adams79 2011.07.16. 08:56:07

@TH: @sanche:

Sziasztok!

azért vágja tönkre a kisker forgalmat - és ezzel a családok megélhetését - mert eddig Pista bácsi bérelte azt a zöldséges / könyves / elektronikai / optikus stb helyet (nem tudom mi volt KÖKI-n, de , ez az összesre PLÁZÁRA igaz), de, ahogy felépül a pláza, mondjuk 2-3-4x áron értékesítik az üzlethelyeket.
Pista bácsi a büdös életbe nem fogja tudni kifizetni - kitermelni, mehetett neki akár milyen jól a bolt.

De a Kaiser, az ADIDAS, a MEDIA MARKT stb, lazán kiköhögi... még, ha veszteséges is, akkor sem érdekli, mert nekik bőven megéri az, hogy az ő nevük ott szerepel.

@sanche:
honnan tudod, hogy hogy megy annak a kajáldának, ahova te jársz?
azért, mert mondjuk talpon tud maradni, attól még nem biztos, hogy ugyan úgy megy neki, mint a pláza nyitása előtt...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.07.16. 09:42:04

@Ken Adams79: Onnan tudom, hogy mindig óriási forgalmuk.. ha ezzel csak éppen megélnek, akkor gratulálok nekik;)

Pistabácsinak hol volt a boltja? Mondjuk a Körúton? Hát a körúton konkrétan annyiba kerül bérelni egy boltot, amennyibe a legdrágább plázában.
Csak nézzük meg a nyugati környékét: tele vannak az utcák a környezetében kis boltokkal.. Akkor miről beszélünk? Biztos sok változás voltamióta ott a westend pl, de a kisboltok plázák nélkül sem örök időkre szólnak, mert változnak a külső és belső körülményeik is..

Meg én nem értem, hogy Nálad mi ez a határtalan imádat a kisboltosok iránt és mi ez a mérhetetlen gyűlölet a nagyboltosok iránt? Mert te már nemcsak arról beszélsz, hogy Pistabának méás helyet kell találnia, hanem arról, hogy simán ottmarad, de ANNYIRA nem jó az üzlet, mint pláza előtt.. Azért ez már megmosolyogtató :) És amit megtanultam az évek során: kereskedőt sosem szabad sajnálni. Se kicsit, se nagyot..mert amikor megteheti, amikor megy neki, akkor olyan gátlástalanul rabolnak ki minket, ahogy csak tudnak.

Soroltál három dolgot:
-zöldséges:A westend közelében ismerek több (modortalan) zöldségest, az Allee mellett ott a piac stb. Egyszerűen egy átlag ember, ha csak egy kis átlagos gyümölcs kell, akkor nem megy végig a westenden és be a nagyboltba ezért.. Akik gyümölccsel mennek ki a westendből, bár paradoxonnak tűnik, nagyon valószínű, hogy a abban a kisboltban akkor se vettek volna aznap.

könyves: Az egész könyvkiadói és könyvkereskedelmi világot le kéne gyalulni itthon, mert undorító az egész, hogy mennyi léhűtő ember megél belőle, és kap néhány 10%-ot az író utána. Az elektronikus könyvpiacra kéne fejleszteniük és nem sírni a boltjaik miatt. Speciel én se kicsi, se nagy könyvest nem sajnálok, ha bezár, mivel ők aztán tényleg azok, akik a legpofátlanabbul élnek meg belőlünk.

-elektronika: Az Allee közelében még mindig van 2-3 elektronikai kisbolt.. Megjegyzem, jobb lenne, ha az Alleeban lennének egy helyen és nem kéne kirándulni hozzá.. Apropó, említettem, hogy a plázák rendbetartják a környezetüket, ellenben a kisboltokkal, vagy az önkormányzatokkal: Allee után sokkal több ember jár a környező kis utcában, pont mert kulturáltan meg van csinálva. Ilyenkor tud menni oda olyan kereskedő, aki olyat árul, amit az Allee nem. És ezek vígan megférnek egymás mellett..Van rá végtelen sok példa.

2011.07.16. 10:26:07

mondjuk: bekaphatják..kiírtották az erdőt, megszűntették a napközis tábort..mindegyik minek is ugyebár...és igaz persze, hogy egy új közlekedési csomópont jön létre, ám ehhez nem kellett volna ekkora gigamega beruházás. a szülők, gyerekek menjenek a picsbe, aki pedig zöldbe az húzzon pestről a fenébe..eeez magyarország így bazz kisbetűvel. mert ezt így nem szeretem
no meg: birkák

2011.07.16. 10:31:48

@sanche: bocsáss meg: egyszerűen egy Buta ember vagy.
persze én vagyok a marha: minek olvasom el a bejegyzéseit:(

Ken Adams79 2011.07.16. 10:36:50

@sanche:

Hát...nem egyezik a véleményünk.
ezek csak példák voltak, amiket felsoroltam.

De, akkor vegyük ezeket.
zöldséges... ha csak azokat nézzük, amit hallani a tv-ben (és mondjuk annak a fele igaz), akkor a "nagyok" meg tudják venni (azért, mert oda betér naponta x ezer ember) a külföldi (olcsóbb) zöldséget/ gyümölcsöt.
Ha valamelyik beszállítónak nem tetszik valami, akkor kb 4000 másik vár arra, hogy akár fele áron, szinte már ráfizetéssel is, de jelen legyen 1 plázában.

Mig mondjuk Pistabácsi, magának termelte... nincsenek olyan lehetőségei.

És persze, ha már bent parkolsz a plázában, akkor nem fogsz kimenni, + x kg zöldségért máshova...
ha csak nem, annyival frissebb, és jobb az áru.

Lehet, hogy a körúton, annyival nem olcsóbb 1 üzlet helység bérlése (ezt nem tudom, mi a DEÁK tér környékén béreltünk 10 évig, bőven 100k alatt), de hogy a plázában marhadrága, az biztos.
Ami azt jelenti, hogy értsd, hogy mondjuk 200- 300k + rezsi.(természetesen itt számit a méret is, meg, hogy melyik pláza)

A KÖKI-n meg egészen biztos vagyok, hogy sokkal olcsóbb volt bérelni egy-egy helyet, mint majd a plázában lesz.

Azon nem tudom, mit mosolyogsz (biztos olyan nagyfiús, laza), hogy Pistabácsi, 200k-t ki tudott termelni , de 400-at már nem tud
Akkor te még nem voltál vállalkozó, kereskedő.

A könyvkereskedésről sajnos nem tudok neked mondani semmit, olvasni szeretek, de a kiadásukhoz nem értek, ez csak 1 pl volt.

De szerencsédre (:-)) az elektronikai dolgokhoz eléggé értek és az ezzel való kereskedéshez is.
Kivételesen ismerem az Alleé melletti elektronikai kisboltokat.
Amennyiben szakbolt, akkor oda mennek az emberek.
Megkérdezik az eladót, érdeklődnek, ezt meg azt látták a neten, ez, meg az hogy megy... elmondod nekik, majd átmegy az E-digitalba, vagy valamelyik más "nagyba" és megveszi, 5000 ft-val olcsóbban.
ugyanis, ha 1db-t vesz a kereskedő, drágábban kapja meg, mintha 100 db-t vesz.
Érthető. csak ettől még a kisbolt nem tudja kitermelni a fennmaradásához szükséges pénzt sem.
Ezzel nincs is nagy baj... mindenki ott vásárol, ahol olcsóbb... csak, ha 1 kicsit tovább gondolod a dolgokat,akkor lehet, hogy neked csak 500 ft-val több, de annak a szerencsétlen kereskedőnek, az sokat számit.

Meg ugye, Plázában, kötelező nyitva tartás.
Valamennyire biztonságot is ad, természetesen és az sem egy utolsó dolog, hogy szépen megcsinálják a környéket (pl budaörsi Auchan)

Az, meg hogy ahova jársz kajáldák, fullon vannak, nem sokat jelent.
Persze, biztos jobb, mintha üresen lennének, de mivel a plázában lévő kajáldák is fullon vannak, ezért az ott étkező emberek nem az égből pottyantak oda.... hanem a környező kis éttermekből, bisztrókból mentek át oda...
Az árverseny miatt, meg annyira nagy haszon nincs nekik az ételeken.

Ha sarkitott példát irtam, akkor bocs, remélem érted őket, abba ne köss bele.

érdeklődő 2011.07.16. 11:38:47

@Anti Anyag: Ilyen ez a fene nagy vadkapitalizmus Taki bácsi. Na nyomás a zsigával a ferihegyre drosztolni mielőtt még ott is véget ér a maszek világ. Ja, hogy már véget ért...

Macgaby 2011.07.16. 11:56:54

@Ken Adams79: Részemről csak annyi, hogy a zöldséges Pista bácsik általában nem maguknak termelnek, hanem kimennek a nagybanira, és ott megveszik a kevés hazai és a sok import zöldséget- gyümölcsöt. Ha a maguk termelő Pista bácsikat, és Marika néniket keresed, akkor őket a piacokon megtalálod szombatonként.

TH 2011.07.16. 12:07:49

@Ken Adams79:

A kisboltos kiskereskedők úgy maradhatnak életben a plázák mellett, ha megtalálják azokat a piaci réseket, amit a pláza nem fed le.
Ez lehet a normális minőségű, hazai zöldség-gyümölcs, lehet az elektronikai kisboltban a plusz szaktudás és hozzáértés, amit máshol nem kapsz meg. Ehhez persze kell egy olyan vásárlóközönség, ami felfogja, hogy ezeket meg kell fizetni, és elfogadja a magasabb árakat. Ha nincs rá igény, akkor az adott helyen, az adott piacnak nem volt igénye ezekre a plusz dolgokra. Az elektronikai bolt esetében meg azt mondanám, hogy kis árkülönbséget valszeg tolerál a piac (legalábbis én pár százalék árkülönbségért nem megyek át másik boltba, ha az elsőben a kiszolgálás minősége jelentősen jobb és szakmailag hozzáértőbb), de 30% vagy annál magasabb különbséget nem fog megérni a többségnek...Még egy 100 forintos cucc esetén ok, ha ott 150 de egy olyan cucc, ami máshol 10ezer, az nehezen fog elmenni a kisboltban 13-14ezerért...

TH 2011.07.16. 12:08:31

@Macgaby: Ez viszont szintén igaz, nem tudom, hány olyan zöldséges van, aki a saját maga termelte árut árusítaná. Piacon előfordulnak, de ott sincsenek tömegével. :-)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.07.18. 21:31:51

@Uninstall: Ne haragudj, de ami a pofádból folyik, azt miért ide folyatod? Tessék érvelni, vagy tessék kussolni.. És Te beszélsz butaságról? Szánlak, de végtelenül. :(

@Ken Adams79: Azért nem értünk egyet, mert mi két fél vagyunk. Ahogy előre sejtettem, Te egy kereskedő vagy, én pedig egy vevő.. És pont ezért a te oldalad látja a legkevésbé objektíven ezt a dolgot. Olyan ez a helyzet, mintha politikus lennék, és hoznának fölöttem egy törvényt, hogy innentől 100ezerrel kevesebbet kapok. Jogosnak éreznéd az érveléseimet, ha azt akarnám mondani, hogy nem igazságos a dolog és igenis a Ti adótokból nekem járna a több pénz?

Ugyanígy: Én nem tartom igazából korrekt dolognak, mikor egy kereskedő mondja meg, hogy szerinte nekem mit és hol kéne vásárolnom, azért, hogy neki jobb legyen.
Na, pl én egy szoftverfejlesztő cégnél dolgozom, ami ráadásul magyar cég. Nekem TÉNYLEG soha nem jutna eszembe mondani, de még gondolni se arra, hogy neked bármi áron a mi termékünket kéne venned. A nagy versenytársak ellen pedig nem hergelnélek, mint ahogy nem is hergellek.
Ráadásul az "én" cégemnél dolgozik kb 200 ember, magyarul ha mi tönkremegyünk-márpedig sajnos az ilyen cégek tönkre szoktak menni előbb-utóbb, akkor bizony TÉNYLEG elveszít 200 család a fizetését. Ellenben, ha jön egy pláza, akkor a környéken megszűnik pár- tényleg nem sok bolt- és emellett lesz is még jóval több.
És még így sem kezdenék olyanokat terjeszteni, hogy a Google, vagy egy más óriás, aki épp letarolta a piacunkat, egy szemét valami, ami rosszat hoz az embereknek. Miért hozna rosszabbat? Olcsón, vagy ingyen adnak olyat, amit mi..

Zöldséges: a termelők leginkább termelnek, ma már nem jellemző, hogy pistabá termel, majd elad pesten a boltjában. Sőt.. szerintem már száz éve ez nem így megy.
Pistabá semmiben sem különbözik mondjuk a Veréb róberttől, aki meg egy pláza, vagy azon belül is egy hipermarket igazgat. Csak jobb áron, több lehetőséggel adhat el gyümölcsöt, de ennyi a különbség.

A mosolyom tárgyában pedig félreértés van. Nem az a megmosolyogtató, hogy Pistabának el kell mennie, mert neméri meg neki ott lenni, hanem, hogy már azt is tűrhetetlennek tartod, ha marad, mert megkeresi az átlagkeresetet, de már nem olyan jó, mint előtte. Nem ez a természetes? Ja bocs, a kereskedők megszokták, hogy hússzoros hasznon adnak el, ha megtehetik...

Elektronika: nekem nincs ennyi tapasztalatom, de nagy adag szkepticizmussal olvasom soraidat. Hogy tömegek csinálják azt, amit mondasz, egyszerűen nem érzem valóságosnak.. A vásárlók nem ilyen tudatosak általában. Én még a Tescoban is csomószor csak érdeklődök erről-vagy arról és van, hogy máshol veszem meg..ez nem aztjelenti, hogy direkt kicsesztem a tescoval és 200 ft-ot spórolva máshol megvettem.. Az tény viszont, hogy egy pláza mellett nem ajánlatos egy az egyben olyat árulni, amit a plázában is árulnak.

A fullos kajáldákról: Pedig de. El-el lehet csípni egy-egy tulajdonost a kocsijával. Normális embernek akkor se lenne olyanja, ha egész életében csak arra gyűjtene..

És a kereskedő réteg pont egy nagyon nagy hiéna társaság, ami úgymond "piaci alapon" működik(amennyiben ez nekik jó..). Ha nincs óriási konkurencia, akkor van pofájuk BÁRMENNYIT elkérni. Kiváló példa erre a Balaton is. Az a szöveg, azért adnak mindent drágán ott, mert nekik egy nyár alatt kell megtermelniük az évre valót. Nos, tény, hogy 3 hónap alatt megtermelik így azt, amit más két év alatt inkább, de ráadásul nem is jellemző rájuk, h idényen kívül ne mennének máshova. Félig balatoni gyerek vagyok, szóval ezekre a dolgokra nagyon jól rálátok. Van aki azt mondja egy nyár után, hogy így is király, sokan mások meg azt, hogy még nagyobbat akarnak kaszálni.. Akkor miért is rabolnak nyáron? Na mindegy.. szóval a kereskedelem, a kiskereskedelem az a réteg, melyek saját magukért éhen is döglesztenék az embereket, a legarcátlanabbul, és ha csúnyán nézünk rájuk, akkor mutogatnak a szabad piacra..megtehetik. Ha azonban a szabad piacot kihasználva jön egy nagyobb kereskedelmi cég, akkor meg már jön a sírás, a démonizálás, és a szabad piac elleni támadás. És ezt nem tartom szép dolognak. Tényleg érthető egy kiskereskedő fejfájása. És nem is lelem örömömet abban, ha valakinek rosszabb. De a nyilvános hangulatkeltések...ez egyszerűen nem a vásárlókra tartozik. A közelünkben régen volt egy kis vacak bolt. "Drágán, semmi". Aztán lett egy CBA, ami szép lassan tönkretette a kisboltot. Most meg az Auchan miatt szenved a CBA. Hol a pont, ahol szerinted az igazság vonala húzódik meg? Már a CBA-nak se kellett volna léteznie? Vagy csak az Auchan a sátánf.sza? A lakók annyit tapasztaltak, hogy az évek során egy normálisabb áron, normálisabb választékot kaptak. Hogy a kisbolt, a CBA és az auchan tulajok hogy léreznek egymás iránt és mit gondolnak..az az ő dolguk.

TH 2011.07.18. 21:54:25

@sanche: ez itt egy like a kommentedre.

2011.07.20. 20:20:38

sanche: válaszod olyan amilyen vagy:))
KÖKI
süti beállítások módosítása