Köki

Meguntam, hogy a köbánya-kispesti plázaépítést leginkább azok szívják meg, akiknek építik. Így hát indítottam egy blogot.

Kökiblog a Facebookon

Friss topikok

Linkblog

Jó volt-e a régi KÖKI épület?

2011.06.29. 14:00 vakbottyan

Szoktam olvasni más blogok bejegyzéseit is a KÖKI-ről, és vannak akik szerint a régi épület nem is volt olyan rút, sőt kifejezetten izgalmas volt építészetileg, ezért érdemes lett volna megtartani.

Az én véleményem felemás. Az épületet valóban nem az építészeti kvalitásai miatt utáljuk, hanem mert a kosz és a rendetlenség állandó tapasztalata úgy tapadt hozzá az elmúlt húsz évben, akárcsak a hajunkba a kajaszaggal keveredett cigifüst a felüljáróban. Amúgy nekem a narancssárga rész, ami valóban úgy nézett ki, mint egy űrállomás és egy hetvenesévekbeli műanyag dohányzóasztal (szappantartó?) keveréke, kifejezetten tetszett mindig is. A nyolcszögletű ablakokért egyenesen rajongtam. A vörösre festett acél gerendákat viszont soha nem tudtam mire vélni, ezek alkották az egésznek a vázát, de úgy, mintha egy élőlényen kívül lennének a csontok. Ezt az építészeti megoldást például csúnyának tartottam.

Kvazimir gyűjtése, az Indafotóról beágyazva

Kvazimir: köki retro

 

Kedves KÖKI-n átutazók! Ti szerettétek a régi épületet? Szerintetek érdekes volt építészetileg? Most szigorúan a nyolcvanas évekbeli állapotokról beszéljünk, és NE a rendszerváltás utáni koszról! Szerintetek meg kellett volna őrizni? Esetleg műemléknek?

Az épület tervezőjéről, és egyéb érdekességekről pedig egy külön posztban fogok írni.

Vélemények a KÖKI-ről:

Fővárosi blog 1.

Fővárosi blog 2.

Urbanista blog

A bejegyzés trackback címe:

https://koki.blog.hu/api/trackback/id/tr152897035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wolfclaw · http://wolfclaw.blog.hu/ 2011.06.29. 14:24:25

Én a magam részéről, kivülről szerettem az épületet amíg új volt. A vörös gerendák engem is irritáltak, de elfogadtam valahogy. De a buszvégállomáson a piros "gombaházakat" kifejezetten rüheltem. Nem láttam értelmét ilyen pici bodegáknak.

Von Schwartz, ha kérhetem 2011.06.29. 14:29:26

Engem a vörös gerendák se zavartak soha, 1982 óta lakom kb. 5 perc sétára a KöKi-től mégis legutóbb már nagyon meg kellett erőltetni magunkat, hogy fel tudjuk idézni, milyen volt amikor nem csövesek aludtak a padokon, nem voltak a bódék odalent és nem épült gyógyszertár és hentesüzlet az átjáróba.
Azért szerettem a régi KöKi-t, mert kellően fényes volt és világos. Eljárt felette az idő, de lett volna megőrzésre érdemes része. Talán emiatt álmodtam a napokban azt, hogy mégis a narancssárga elemekből épül újra a gyorsforgalmi feletti átjáró. De persze nem :(

Ray2 2011.07.01. 17:33:44

A 2000-es évekre tényleg olyan állapotba került, hogy aki nem látta eredetileg, az már nem tud róla objektív véleményt adni.
Én 86 és 90 között napi szintem jártam arra, azóta kevesebbet.
Funkciójában biztos óriási előrelépést jelentett, de például sosem értettem, hogy annak az üvegezett kiugró résznek mi értelme volt. Ott ugyebár le lehetett ülni és várni, meg vásárolni a kisebb boltokban. Őszintén szólva az a része (tehát a tér felöli) teljesen használhatatlan volt és már a 0. pillanatban bele volt kódolva hogy egy porfogó lepratelep lesz. Funkcióját betöltötte, de már újonnan is inkább csúnyának hatott. Volt sok üveg, de nem volt mit nézni. Az egész valahogy olyan tipikus komcsi "namajdmimegmutatjuk" építkezés volt, próbálták modern anyagokkal befedni, de sztem a narancssárga már új korában is ízléstelennek hatott, semmihez nem illeszkedett, az "űrállomás" szó meg akkortájt senkinek nem jutott eszébe róla (legalábbis én nem emlékszem ilyesmire)

Gubb 2011.07.05. 10:16:46

Én mindig is imádtam az űrállomást. A dologhoz hozzátartozott, hogy amikor éjszaka a metró elindult, az az én képzeletemben mindig egy felszálló űrhajó fantáziáját bontotta ki. A város és a vasútállomás messzi fényei csillagokként tündököltek a sötétben. Amikor a metró végre beért a Határ út felé vezető alagútba, tudtam: a mélyűrben vagyok, és Luke Skywalkerhez méltó kalandok várnak rám. Hát csoda, ha imádtam a naranncsszínű kockapanelekből épült komplexumot? Számomra ma sincs szebb épület, mint az az egykori metróállomás.

TH 2011.07.07. 16:41:17

Gyerekként, a 80as évek végén szerettem kifejezetten. Gimnazistaként '93 után már a hanyatlást tudtam csak végignézni, az már nem tetszett annyira. :-(
Az épület nekem még ma is tetszene, ha normális állapotban megmaradt volna.

snr torrente 2011.07.07. 17:18:55

Az eredeti épület érdekes volt, kedveltem. Korom miatt csak feltételezem, hogy a 80as évek elején újszerűnek hatott a műanyag és az üveg ilyen formában való alkalmazása szemben egy beton házgyári panel csodával, amit most kb. elbontani se lehetne.
Megkockáztatom a színválasztás is megfelelt a kor ízlésének. Gondoljunk csak Népliget, Pöttyös utca, Klinikák megálló színeire. A tér felé nyúló üvegezett rész funkciója lehetett váróterem vagy egyszerű fedett találkozási pont, de azt hiszem ez már örök rejtély marad. Mindenesetre gyerekként szerettem onnan bambulni.

TH 2011.07.07. 17:32:15

@snr torrente: és merem állítani, hogy ha eredeti állapothoz közeli állapotában megőrizték volna, akkor még a mai kor ízlésének is megfelelne. Nem tűnne modernnek, de ahogy megfelel az ízlésünknek egy 70-80 éves lakóház is általában, ugyanúgy ez az épület sem tűnne extrémen rondának - szemben a házgyári épületekkel. Bár hozzáteszem, hogy a vakolás+színezés+új ablakok ez utóbbiakkal is csodát tud tenni. :-)
KÖKI
süti beállítások módosítása