Köki

Meguntam, hogy a köbánya-kispesti plázaépítést leginkább azok szívják meg, akiknek építik. Így hát indítottam egy blogot.

Kökiblog a Facebookon

Friss topikok

Linkblog

Kun Béla brigád, Kispest

2011.06.06. 11:00 vakbottyan

Az alábbi videó a KÖKI kutatóknak olyan, mint az Ómagyar Mária siralom az irodalmároknak, vagy a Nagyszentmiklósi kincs a régészeknek. A legjobb szocialista brigád természetes, hogy ezen a tájon alkotott. És nem lehet nem elsütni azt a poént, hogy a félig megépült kőbánya-kispesti állomás jobban néz ki, mint most.

A videó réges régi, és emiatt kicsit hanghibás. Először az épülő Határ úti állomáson vagyunk, itt ismerkedhetünk meg a megilletődötten és tőmondatokban nyilatkozó Kun Béla brigáddal, majd megpillantjuk a fényt az alagút végén, és nem sokkal utána megdobbanó szívvel érkezünk be az éppen épülő Kőbánya-Kispest űr- és végállomásra.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koki.blog.hu/api/trackback/id/tr922899693

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kőbányai lakás R.I.P. 2011.06.08. 01:17:40

Amikor az ember a céljai eléréséhez vezető út feléhez ér, megpihen, kibont egy sört, és közzéteszi a jóhírt a bolgján. Kivéve, ha momentán akkora hajtásban van, mint Bergmanné és Bergman. Olyankor nem hogy nem pihen meg, de még sört se bont, blogbejegy...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

riado 2011.06.06. 19:34:34

Jo kis video!Kar h a hang szar!

Anti Anyag (törölt) 2011.06.06. 19:42:55

Akkoriban rendszeresen jártam arra. Nem volt rossz, bár kivűlről jobban nézett ki mind belülről, amíg le nem pusztították.

Egy időben kifejezetten veszélyes helynek számított, annak idején a skínhedek is odajártak cigányt verni, mert ott tuti, hogy volt.

dukeekud 2011.06.06. 19:45:17

"És nem lehet nem elsütni azt a poént, hogy a félig megépült kőbánya-kispesti állomás jobban néz ki, mint most."

Igen, baromi nagy szukseg volt egy ujabb plazara. Folleg ilyen, eveken at tarto elmebeteg alapot aran. Csak azert sem fogok ott vasarolni, ha egyszer elkeszul.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.06.06. 19:45:51

Akkor is szarul nézett ki meg most is. Ennyi.

rcfan 2011.06.06. 19:46:52

Szeretem nézegetni az archiv filmeket. Még még még!

sofalwy 2011.06.06. 19:50:35

Legyen az új borzalom áruház neve: burányzsebe. Mert hát sanyika és csicskái tüsténkedhettek, hogy eltűnjön s sportpálya, meg a gyerektábor. Maga az épület is egy torzó, hát joggal emlékeztethetne kispest nagyjára. Már csak a Kossuth térre kellene nekik valami hasonlót költeni.

Bikfenc 2011.06.06. 20:30:50

húúú! nagyon látszik, hogy megmondták az embereknek, ha jön a vonat (a kamerával) akkor 'dógozni köll" van is tüsténkedés, a legjobb a gépet tisztítgató fazon 0:32 -nél.
Hangulata van :)

lolperec 2011.06.06. 21:39:59

azóta rohad az ország. :(

enba 2011.06.06. 22:03:03

az oms a nyelvészeknek alap, nem az irodalmároknak :)

szamarhegy 2011.06.06. 22:06:56

@Bikfenc: Ketten vannak :), az egyik vaskefével tisztogat, a másik pöcögtet valamit (szöget egyenesít?) egy kalapáccsal. Szegények tudják, hogy ki van adva a serénykedés, de azért nézőként se szeretnének kimaradni :D

matkó 2011.06.06. 22:44:27

@enba: Megnyugtatlak: az első magyar vers az irodalmároknak is alap. Olvass Horváth Jánost és másokat. Amúgy én annó az első irodalom szigorlaton épp az ÓMS-at kaptam elemzésre...

gombosg 2011.06.06. 22:55:44

Tiszta Half-life. :D

Ленина · http://szanalmas.hu 2011.06.06. 23:27:51

Elvtársak, nem hiszem hogy ez olyan rossz volt a maga idejében. Főleg hogy mindenki mindent hurcolt haza. De még így is látványosabb volt a fejlődés, mint most, például ez a 4-es metró ügy is súlyos milliárdokat vesz ki az adófizetők zsebéből, és nem lesz meg, hogy ki a felelős, mert ebben az országban sosincs felelős.

GlaP 2011.06.06. 23:39:04

Ajánlom minden érdeklődő figyelmébe a következő posztokat:

hg.hu/cikk/epiteszet/4820-bucsu-a-koki-tol
hg.hu/cikk/design/8133-festmeny-emlekeztet-a-hajdanvolt-kokire

A hg.hu-n egyébként is szoktak megjelenni érdekességek a korszak építészetéről. Általában valamiféle demagógia szerint azt szokás gondolni, hogya mai akkor épült az csak "per definitionem" valami rossz lehet, pedig minél jobban megismerjük a korszak képzőművészetét, annál inkább rájövünk, hogy voltak emberek, akik akkor is a legjobbat próbálták létrehozni és néha sikerült is nekik. Ha nem is mindenki számára nyilvánvaló, de a régi KÖKI és képviselt egyfajta építészeti értéket.

Továbbá, érdemes elgondolkodni azon, hogy naponta pusztulnak el jelentős építészeti alkotások (itt azért nem elsősorban a KÖKI-re gondolok), egyrészt azért, mert nem tudjuk értékelni őket, másrészt pedig kevesek rövidtávú anyagi haszonszerzése miatt.
Nem valami vidám dolog ez.

Bandibacsi34 2011.06.07. 03:19:58

Voltam parizsban. A GAre Du Nord metroallomas resze tiszta regi KOKi. NAgyon durva!!!!!

eloszto · http://eloszto.hu 2011.06.07. 07:51:25

0:43-nál a bal alsó sarokban Charlie Chaplin????

vakbottyan · http://koki.blog.hu 2011.06.07. 07:51:42

@GlaP: szia, a cikkeket ismerem, és forrásként használni is fogom a későbbi posztokban. nagyon tartalmasak.

a köki felüljáróról mint építészeti jelenségről meg érdemes szerintem vitatkozni, ennek szeretnék is külön bejegyzéseket szentelni, remélem sokan hozzászólnak majd.

Csülök 2011.06.07. 08:00:38

@eloszto:
Ez zseniális észrevétel! :)

okostojgli (törölt) 2011.06.07. 08:09:27

Széll Kálmán kommunista brigád.

Sokkal jobb.

krj 2011.06.07. 09:15:35

meg van az, aki csak söpröget. egy építkezésen!!! :-)

úgy látom, akkor sem húszéves sihederek melóztak ilyen helyeken.

2011.06.07. 09:35:46

@Ленина: Szívemből szóltál. Az egész ország infrastruktúrálisan nagyjából 1950-1985 között fejlődött dinamikusan. Azóta a tetves M0 körgyűrűt sem sikerül felépíteni, ami huszonix év alatt szerintem negatív rekord. Egy buszsáv felfestése márcsak EU-s támogatással megy, szörnyű. Sommásan kijelenthetjük, hogy plázákon, és irodaházakon kívül gyakorlatilag semmi nem épül magyarországon, ami van, az mind a sokat szídott előző rendszer hagyatéka, ami szépen lassan az enyészeté is lesz...

68nyara 2011.06.07. 09:52:39

@Jankove: Hány darab, milyen minőségű és milyen hosszú autópályánk volt 1989-ben? A nosztalgia sok mindent megszépít.

degeco 2011.06.07. 09:58:54

tizenketten vagyunk a letszamban :-)))
en meg egyedul vagyok magamban es szetrohogom magam

Csülök 2011.06.07. 10:37:11

@68nyara: 1989-ben 346 km autópálya volt, 2011-ben mostanáig 1314 km.
Forrás:
hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_aut%C3%B3p%C3%A1ly%C3%A1i

Csülök 2011.06.07. 10:39:56

@Jankove: "Sommásan kijelenthetjük, hogy plázákon, és irodaházakon kívül gyakorlatilag semmi nem épül magyarországon"
Magyarországon.
Sommásan bármit ki lehet jelenteni, csak ettől az még nem lesz igaz,

68nyara 2011.06.07. 10:42:42

@Csülök: Azt hiszem egyről beszélünk...

2011.06.07. 10:50:11

@68nyara: "A nosztalgia sok mindent megszépít"

Azért annyira nem. Az autópályák ma sem azért épülnek, hogy Kovács II. János kényelmesen, és gyorsan le tudjon utazni nyaralni pécsre, a fővárosból. Jobbára tranzit útvonalak, nomeg a mindenkori kormányok hasznosság-fokmérője: "x kilóméter pályát építettünk!" (Eus támogatással)

Budapesten, meg lassan tankkal nem lehet végigmenni. Útburkolati jelek festése már 20 éve nem divat. Tömegközlekedés jobbára 40 éves infrastruktúrán alapszik, látszik is, most kezd lerohadni minden. A 4-es metró is lassan ünnepli a 8. születésnapját, félkész állapotban, anélkül hogy látható lenne a befejezés dátuma. És kb. minden a múlt századot idézi. Én Budapesten élek 33 éve, sajnos a modern irodaházakat, és bevásárlóközpontokat, külsőségeket leszámítva, itt csak toldoztak-foltoztak, új dolgokra nem nagyon futotta.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2011.06.07. 10:56:52

@degeco: ennek én is percekig örültem... (biztos megkérték, hogy egész mondatokban válaszoljon az elvtárs... ) - Jelenleg tizenketten vagyunk a létszámban....

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2011.06.07. 10:58:59

@Jankove: azért javaslom hogy nézz körül az ötödik kerületben, majd sétálj el egészen a deáktértől mondjuk a Gellért szállóig - hosszú lesz, de megéri. Minden másban igazad van.

átlátó 2011.06.07. 11:03:52

Budapest és Bécs városszerkezete és architekturája hasonló. Persze ismeretes, hogy az utóbbit nem szállták meg a primitívek ideiglenesen, - ez megmutatkozik azért valamelyest...de azért azok a városvezetők akik már jártak arrafelé némi tapasztalatot átvehettek volna és mivel nem vettek át, én személy szerint rendkívüli módon sajnálom, hogy életben hagytuk őket.
Nekem ez jutott eszembe a videoról, ami önmagában remek.

68nyara 2011.06.07. 11:12:52

@Jankove: Egyrészt az előbb még országról beszéltél, most meg Budapestről. Másrészt az sem teljesen igaz, hogy semmi nem épült, a felsoroltakon kívül. Az igaz, hogy lehetett volna sokkal jobban is mindezt csinálni, meg az is, hogy a BKV és a budapesti úthálózat hagy némi kívánni valót maga után.

Magam is Budapesten lakom, elég régen. Hogy tetszik e? Nem. De ettől még nem mondom, hogy semmi változás, meg, hogy csak 50 és 85 közt volt dinamikus fejlődés.

Ha jól emlékszem, akkor 1989-ben a körút úgy nézett ki, mintha a háború óta nem tataroztak volna, ami nagyrészt igaz is volt. A XIII. kerület egy lepukkant szemétdomb volt, éjszaka inkább túlélő túrára hasonlított sétálni benne. Hosszan lehetne még sorolni a példákat. Vitatkozhatunk rajta, hogy a Nemzeti Színház jól néz e ki (szerintem szar), de az vitathatatlan, hogy ha 1985-ben, mondjuk végigmentél a Soroksárin, akkor kicsit más képet láttál mint most. Vagy vegyük a Corvin sétányt. Építészetileg nem foglalnék most állást, de én még dolgoztam a Kisfaludiban, laktam a Futó utcában, hát ahhoz képest ez egy tündérmese.

Vagy vegyük a Reittert, 1985-ben végigsétáltál volna rajta? Én nem. Sorolhatnám még napestig. Szóval az a nosztalgia bizony dolgozik, csak sokszor átveri az embert.

68nyara 2011.06.07. 11:18:37

@68nyara: Ez kicsit olyan egyébként, mint a Brian élete. Mit adtak nekünk a Rómaiak....jó de azon kívül...

halszájú 2011.06.07. 11:18:54

"kun béla brigád"

érdekes hogyan választottak akkoriban a dolgozók nevet. talán felütötték a "magyar történelem arcképcsarnoka" c. nagyszabású könyvet, és a legszimpibb embert kiválaszották.

ebben az időben (198o-as évek) egy nyári szünetben a lakótervnél dolgoztam mint földmérő kisegítő. az meg a "szamuely tibor brigád" volt.

szintén egy szimpi figura.

68nyara 2011.06.07. 11:25:20

@halszájú: Hát igen, voltak ugye az elvárások....

2011.06.07. 22:41:00

Én nem tudom srácok mit neveztek ti fejlődésnek? Ha a halottat kirúzsozzák, szépen felöltöztetik, attól az még nem fog felkelni. Amiről ti beszéltek barátom, az csupa külsőség, vizualitás, amiről az ember hajlamos elhamarkodottan dönteni. Én az infrastuktúráról, az igazán költséges, és kevésbé látványos (háttér) dolgokról beszélek, amitől a rendszer működik (vagy nem). Utak, közmű, légi, vizi, és vasúti közlekedés, lakó- és hivatali épületek, személy és teherszállítás, közterületek, stb, stb. Számos retróval foglalkozó oldal van a neten, ahol meg lehet nézni budapestet fényképeken, mondjuk 30 évvel ezelőtti állapotában, hát mai fotót mellétennél, sok különbséget nem látnál, az irodaházakon kívül. (ami egyébként nem baj.) Persze senki sem vitatja, épült itt magán, ill. külföldi tőkéből sok szép és jó dolog az elmúlt években, de világrengető dolgok azért nem történtek. Múlt században Budapest gyakorlatilag középkategóriás világvárossá, Magyarország –mégha kommunista éra rányomta a bélyeget- de európai országgá fejlődött. Az elmúlt 20 évben néhány kombínó villamos kiizzadásán kívül mi történt, ami világszenzáció számba ment? Budapestet egyébként azért említettem, mert a legjobb indikátor, tökéletesen mutatja, hol áll az ország. A XIII kerület, most is lepukkant hely, ezt onnan tudom, hogy történetesen itt nőttem fel, most is itt lakom, és ebben a pillanatban is innen írom a soraimat. Az ablakom alatt ebben a pillanatban haladt el, egy csapat C kategóriás egyén, mennek a fóti térre, ami időközben EU kompatibilis játszótér lett azáltal, hogy kicseréltek néhány mászókát. A szabolcs utcát félig megtisztították a kétes lakásfoglalóktól, mert kormányzati negyedet terveztek oda, aztán lefúják a tervet, a C kategóriások néhány év alatt visszaszivárogtak. Ha túlélőtúrát szeretnél, javaslom innen indulj. Én bizony be nem tenném a lábam oda este 8 után. Ugyanazok a 30 éves villamosok járnak, ugyanazon házak előtt (igaz 3 helyett már csak két kocsival, 5 perc helyett 15-20 percenként. Ugyanazok 40 éves trolik dübörögnek a kátyús dózsa györgyön, 2 járat helyett már csak egy. Kevés utca van, ami gyakorlatilag semmit sem változott, de a Reitter Ferenc történetesen pont ilyen, nem tudom hogy ezt miért szántad példának. Amióta az eszemet tudom így nézett ki. Persze minden egy kicsit szebb, egy kicsit rendezettebb, egy kicsit európaibb lett, épült néhány lakópark () de a látvány csalóka, ez egy új köntösbe csomagolt múlt. Semmi egyéb.

2011.06.07. 22:42:30

@68nyara: bocsi az előzőben elfelejtettelek címezni
KÖKI
süti beállítások módosítása